Projektõpe lasteaias alushariduse õppekava
toetamisel – I osa

Meeskonnakoolitus

(lasteaiaõpetajad,õpetajaabid, assistendid, juhid, abipersonal jt)

Projektipõhine lähenemisviis õppimisele ja õpetamisele toob rühmaruumi mitmeid eeliseid ja esindab nüüdisaegse õpikäsituse parimaid tavasid. See on sobivaks töövahendiks uueneva õppekava rakendumisel. Projektide paindlik raamistik võimaldab õppida igaühele sobival viisil, osaleda aktiivselt ning tunda end kõrgelt motiveerituna. Õppimist käsitletakse siin interaktiivsete protsessidena, kus iga osaleja panus on ühises uurimises kõrgelt hinnatud – kuuldavaks ja nähtavaks saavad iga lapse hääl, kogemused ja teooriad.

Eesmärk

Koolitus toetab uueneva/uuenenud riikliku õppekava elluviimist, toetudes projektipõhisele tööviisile.

Õpiväljundid

Koolitusel osaleja:

  • omab ülevaadet üldpedagoogilistest põhimõtetest, mis on projektõppe aluseks
  • on tutvunud planeeritavate muudatuste ja arengusuundadega riiklikus õppekavas;
  • on mõtisklenud lapse olemuse ja lapsepõlveväärtuse üle, lapse õiguste ja rolli üle kogukonnas siin ja praegu;
  • on tutvunud projektipõhise õppe olemuse, põhimõtete ja rakendamise võimalustega;
  • teadvustab pedagoogilise dokumenteerimise ja õpiruumi olulisust pedagoogilistes protsessides;
Sisu ja teemad
  1. Õpikäsitus lasteaia õppekavas – olemus, konstruktivistlik arusaam õppimisest, ennastjuhtiv ja koostöine õppimine.
  2. Laps ja lapsepõlvekäsitus; laps kogukonnas
  3. Projektipõhise tööviisi olemus lasteaias, põhimõtted, kavandamine ja etapid.
  4. Projektipõhise tööviisi erinevad võimalused – teooria ja praktika seosed foto- ja videomaterjalidele toetudes.
  5. Pedagoogilise dokumenteerimise olemus, eesmärgid ja võimalused.
  6. Projektitööd toetav õpiruum – õpiruumi roll ja konstrueerimise põhimõtted – laste osalus, avatud õpiruum, paikkonna võimaluste kasutamine, vahendid, esteetika; õpikeskkond ateljee, labori ja mänguruumina
  7. Töökorraldus projektõppes – laste osalus, töö väikestes gruppides, meeskonnaliikmete roll ja koostöö
Koolituse toimumise koht ja töömeetodid
  1. Koolituse tellinud asutuse isiklikud või korraldatud
    ruumid või
  2. Zoom-keskkond (epidemioloogilistest piirangutest
    tingituna oleme valmis koolitust läbi viima ka zoomkeskkonnas)

Aktiivne loeng ja esitlused
Arutelud

Koolituse maht ja ajakava

Koolituse maht on 8 akadeemilist tundi.
Koolitus kestab 4 x 1,5 tundi
Koolituse algusaja ja vahepausid määrab koolituse tellija.

Koolituse lõpetamine/väljund

Koolituse läbinud õppijatele väljastatakse tunnistus eelpool nimetatud teemade läbimise kohta.

Koolitajad

Evelin Sarapuu

  • Ülenurme lasteaed, õppejuht;
  • pedagoogiline staaž alushariduses al 1994;
  • TÜ haridusteaduste magister (2006);
  • projektitöö kogemus alushariduses 8 aastat;
  • koolieelse lasteasutuse riikliku õppekava ja seaduse muutmise eelnõu väljatöötamise töörühma liige ELAL esindajana al 2018;
  • Eesti Reggio Emilia Ühingu ja klubi asutajaliige;
  • Eesti Lasteaednike Liidu esimees al 2020

Jaana Koger

  • Õpetaja Tartu valla Raadi lasteaias Ripsik;
  • pedagoogiline staaž alushariduses alates 2004;
  • TÜ haridusteaduste magister (2009);
  • projektitöö kogemus alushariduses alates 2008;
  • koolieelse lasteasutuse riikliku õppekava väljatöötamise töörühma liige EREÜ (Eesti Reggio Emilia Ühing) esindajana alates 2018;
  • Reggio Emilia klubi ning EREÜ asutajaliige ja eestvedaja 2013-2020