Abiõpetajate pedagoogiliste kompetentside tõstmise koolitus –
uuenenud alusharidus ja lapsest lähtuv pedagoogika – 3 õppepäeva

Koolitus

(õpetajaabid, assistendid, abiõpetajad, lapsehoidjad jt)

Abiõpetajate pedagoogiliste kompetentside tõstmise koolitus – uuenenud alusharidus ja lapsest lähtuv pedagoogika – 3 õppepäeva
Eesti alushariduses on käimas suured muutused: uue alusharidusseaduse jõustumisega asuvad lasteaedadesse tööle abiõpetajad, kelle roll rühma meeskonnas on märkimisväärselt laienenud. Senised õpetajaabid koolitatakse ümber abiõpetajateks, kelle vastutusalasse kuulub õpetaja toetamine nii igapäevastes lastega seotud tegevustes kui ka pedagoogilises töös. See koolitus on loodud vastamaks nendele muutustele ja pakkumaks abiõpetajatele vajalikke pedagoogilisi oskusi ja teadmisi, et toetada kaasaegset, lapsest lähtuvat ja koostööl põhinevat tegevuskultuuri.
Koolitus tugineb uuenenud õpikäsitusele, mille keskmes on iga lapse individuaalsuse arvestamine ning nende loovuse, eneseväljenduse ja iseseisvuse toetamine. Koolituse eesmärk on anda abiõpetajatele kindlust ja teadmisi, et nad saaksid aktiivselt osaleda rühma õppe- ja kasvatustegevustes ning olla meeskonna tõhusad liikmed. Läbi inspireerivate õpisituatsioonide omandavad osalejad oskused, mis aitavad neil vastata alushariduse muutunud ootustele ja nõuetele.

Eesmärk

Koolituse peamine eesmärk on tõsta abiõpetajate pedagoogilisi kompetentse, et nad suudaksid toetada õpetajat rühma õppe- ja kasvatustegevustes, lähtudes lapsest lähtuvast tegevuskultuurist ja uuenenud õpikäsitusest. Lisaks valmistab koolitus abiõpetajaid ette uue alusharidusseaduse nõuetele vastamiseks ning rühma meeskonnas tõhusaks ja teadlikuks tegutsemiseks.

Õpiväljundid

Koolituse lõpuks osaleja:

  1. Tunneb lapsest lähtuva kasvatus- ja õpikäsituse põhimõtteid ning oskab neid rakendada rühma igapäevatöös.
  2. Oskab luua toetava vaimse ja füüsilise õpikeskkonna, mis toetab laste iseseisvust ja täidesaatvate funktsioonide arengut.
  3. Mõistab mängu ja loovuse rolli laste õppimise protsessis ning oskab neid sihipäraselt kasutada.
  4. Oskab dokumenteerida lapse õppe- ja arenguprotsessi pedagoogilisel viisil.
  5. Teab kunstitegevuste läbiviimise põhimõtteid ja suudab kasutada mitmekesiseid materjale ning vahendeid, sealhulgas taaskasutusvõimalusi.
  6. Mõistab meeskonna ja koostöö olulisust lapse õppe- ja arenguteekonnal.
Sisu ja teemad

1. õppepäev: Uuenenud alusharidus ja lapsest lähtuv kasvatus

  • Õppimise olemus ja laste õppimise protsess: kuidas lapsed õpivad ja milline on lapse roll õppeprotsessis?
  • Vaimse õpikeskkonna loomine, täidesaatvate funktsioonide (nt keskendumine, pidurdus, iseseisev mõtlemine, kuulamine, arutlemine, probleemilahendus, koostöö jpm) arendamine.
  • Füüsilise õpikeskkonna loomine.
  • Õpetaja ja meeskonna roll õppimise toetamisel: kuidas olla lapse parim kaasteeline?
  • Päeva kokkuvõte ja refleksioon: isiklikud eesmärgid ja huvid edasiseks õppeks.

 

2. õppepäev: Mäng ja dokumenteerimine pedagoogilises kontekstis

  • Mängu olemus ja roll lapse õppimises.
  • Pedagoogiline dokumenteerimine: kuidas jälgida ja kajastada lapse arengut ja õpiprotsessi.
  • Keskkonna loomine: mängu kutsete ja provokatsioonide olemus ja planeerimine.
  • Avardunud õpikeskkonna võimalused ja praktilised näited.
  • Päeva kokkuvõte ja refleksioon.

 

3. õppepäev: Loovus ja kunstiharidus lasteaias

  • Kunstitegevuste eesmärgid: miks on loovus ja kunst lapse arengus olulised?
  • Kunstitegevuste läbiviimise põhimõtted: kuidas siduda loovus õppekava eesmärkidega?
  • Materjalid ja vahendid: praktilised näpunäited, sealhulgas remida ja taaskasutus.
  • Kunstiliikide avastamine ja praktilised tegevused.
Koolituse toimumise koht ja töömeetodid

Täpse koolituse koha teatame igale grupile eraldi!

On võimalus koolitus tellida ka personaalselt oma lasteaia (või koostöös mitu lasteaeda) abiõpetajatele. Sel juhul toimub koolitus lasteaia enda korraldatud ruumides.

 

Töömeetodid:

  • Aktiivne loeng ja esitlused
  • Arutelud
  • Praktilised harjutused
Koolituse maht ja ajakava

Koolituse maht on 3 x 8 = 24 akadeemilist tundi.

Üks koolituspäev kestab 4 x 1,5 tundi + vahepausid (nt kl 9-16 või 10-17 vmt) – teatame igale grupile eraldi.

Koolituse lõpetamine/väljund

Koolituse läbinud õppijatele väljastatakse tunnistus eelpool nimetatud teemade läbimise kohta.

Koolitajad

Jaana Koger

  • Õpetaja Tartu valla Raadi lasteaias Ripsik;
  • pedagoogiline staaž alushariduses alates 2004;
  • TÜ haridusteaduste magister (2009);
  • projektitöö kogemus alushariduses alates 2008;
  • koolieelse lasteasutuse riikliku õppekava väljatöötamise töörühma liige EREÜ (Eesti Reggio Emilia Ühing) esindajana alates 2018;
  • Reggio Emilia klubi ning EREÜ asutajaliige ja eestvedaja 2013-2020

 

Evelin Sarapuu

  • Ülenurme lasteaed õppejuht;
  • pedagoogiline staaž alushariduses al 1994;
  • TÜ haridusteaduste magister (2006);
  • projektitöö kogemus alushariduses 8 aastat;
  • koolieelse lasteasutuse riikliku õppekava ja seaduse muutmise eelnõu väljatöötamise töörühma liige ELAL esindajana al 2018;
  • Eesti Reggio Emilia Ühingu ja klubi asutajaliige;
  • Eesti Lasteaednike Liidu esimees al 2020